dinsdag 14 juli 2015

De meerdere fases van ontslag



Ik heb wel eens vaker gelezen dat bij een breakup (uit elkaar gaan) meerdere fases heeft. Elke site heeft wel een andere invulling voor deze fases. Ik kan me herinneren dat er een aflevering van Friends is waar Chandler ook door meerdere fases heen ging.

Nu ben ik ook "uit elkaar gegaan" met mijn oude werkgever, en ik herken toch wel duidelijk (aan mijn kant) wel dat er fases zijn.

De fases zoals ik ze had beleefd:

1) Twijfel
Er was een mooie kans op mijn weg gekomen. De twijfelfase begint. Ga ik voor de veilige route? Vast contract, bekende werkplek en een jarenlang opgebouwde status. Of ga ik voor het risico? Verder werken, nieuwe omgeving en alles weer opnieuw opbouwen?
In deze fase heb ik simpelweg een balans opgesteld met de voor en nadelen.

2) Onzekerheid
Dit is toch echt een andere fase. Je gaat op gesprek. Gaat het goed komen? Ziet mijn mogelijke toekomstige werkgever mij wel zitten? Hoe zal ik het bedrijf vinden? 
Hoe hou ik dit geheim richting mijn oude werkgever?

3) Gelukzaligheid
De gesprekken zijn goed verlopen. Ik heb niet eens hoeven te "solliciteren". Een gesprekje om te zien of het me wat lijkt, en of mijn nieuwe werkgever mij zag zitten. Het ging gelijk goed en een contract is onder mijn neus geschoven bij wijze van. Trots op mezelf. Blij dat ik zonder problemen veel meer salaris kan krijgen.

4) Rumoerigheid
Het contract is getekend. Ik hoefde er niet lang over na te denken. De beslissing om weg te gaan had ik al min of meer genomen toen ik het aanbod aannam om op gesprek te komen.
Nu moet ik de beslissing aan mijn oude werkgever vertellen. Ontslag nemen.
Hoe doe ik dat? Formeel? Of simpelweg een brief? Een telefoon misschien? Hoe zullen ze het opvatten? 
Ik besluit om eerst met een telefoontje een afspraak in te plannen en mijn beslissing persoonlijk mededelen. Wel neem ik een formele ontslagbrief mee welke ik van internet heb gehaald.
Wat zullen hun reacties zijn? Zullen ze blij voor me zijn? Of juist boos? Of onverschillig? 
Ik weet dat, voor mijn trots, het wel beter zal zijn als ze boos zijn. Dan heb ik niet voor niets de afgelopen 10 jaar gewerkt. Dan ben ik toch niet "overbodig".

5) Angst
De dag van het gesprek. Hoe hou ik mijn zenuwen in bedwang? Hoe zorg ik ervoor dat alles formeel goed geregeld wordt? Ik heb al mijn vakantie-uren naar rato berekend en ik kan eigenlijk direct weg.
Het nieuwe grote project begint bijna en mijn medewerken is zeker een must. Als ik nu vertel dat ik wegga, dan zal het project zo een paar maanden vertraging krijgen.
Nou ja, gewoon simpelweg vertellen...
"Ik moet jullie wat vertellen: ik neem ontslag"

6) Opluchting
De kogel is door de kerk. Ik heb ontslag genomen. Het gesprek is goed opgevat. De fases van een breakup waren snel doorlopen. shock, ontkenning, isolatie, boosheid, onderhandeling, depressie, acceptatie. Ik herkende ze allemaal.
Maar het contract is getekend en ik heb de beslissing al genomen, dus de acceptatie is toch snel genomen.
Ik ben blij dat mijn positie uiteindelijk toch belangrijk genoeg was om de breakup-fases te ontketenen. Veel ex-collega's werden met een "succes & goodbye" zonder problemen uitgezwaaid.
Ze waren ook niet zo boos dat ik direct op non-actief werd gesteld.

7) Ongeduld
De afspraken zijn gemaakt. Na het weekend hebben we het bekend gemaakt aan alle collega's. Iedereen was verrast, een hoop zijn oprecht blij voor mij.
 Ik doe nog een dagje overdracht en mag daarna van mijn vrije dagen genieten. Wel mijn telefoon aan houden voor eventuele vragen.
Een datum is ook geprikt voor de afscheidslunch.
Maar hoe moeilijk is het wel niet om toch op het werk alle puntjes op de i te zetten en een goede overdracht te regelen... Als je weet dat je daarna gewoon vrij bent, dan heb je daar geen zin in. Die paar uurtjes voelen aan als dagen.

8) Blijheid
En dan is het moment aangebroken. In een doos die je van huis hebt meegenomen pak je al je privéspullen in en wenst iedereen nog een fijne week.
Wat heb je toch veel privéspullen op het werk.... En wat een zalig gevoel is het om tijdens een zonnige middag jouw kantoorsleutel in te leveren en de deur achter je te sluiten...
Over een maandje begint jouw nieuwe baan. Maar nu, nu ga je even genieten van je vrijheid.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten