dinsdag 17 februari 2015

Sparen voor de studiekosten

Een tijd terug had ik een artikel van Z24 gelezen over het wegvallen van de studiebeurs en wat je als ouder moet gaan sparen om deze op te vangen. Als je tenminste niet wilt dat je kind(eren) met een hoge lening kampen aan het eind van hun studie.

Een zeer interessante artikel: http://www.z24.nl/geld/studiekosten-zo-kun-je-sparen-voor-wegvallen-basisbeurs-533896
Maar de conclusies zijn niet mals.

Als ik voor mijn kind(eren) moet gaan sparen voor hun wegvallende studiebeurs, dan zal ik per kind (als ik 18 jaar zal sparen)
31 euro moeten sparen, willen ze thuiswonend studeren.
88 euro als ze uitwondend zijn.

Wil ik alle studiekosten bij elkaar sparen, dan zal ik 247 euro per maand moeten sparen voor een thuiswonend stuudje.
310 euro per maand voor een uitwonende kind.

Dat zijn nogal hoge bedragen. Dat zijn meer dan de bedragen welke ik nu maandelijks belegd. Als ik zoveel kwijt wilt zijn aan de studie van mijn kind(eren) dan denk ik niet dat zij in Nederland zullen studeren. Met een internationale studie maken ze tenminste meer kansen in het buitenland.
En misschien verhuis ik dan wel met ze mee. En neem ik mijn opgebouwde vermogen mee.

1 opmerking:

  1. pfff dat zijn enorme bedragfen zeg!! wij zetten bijna de hele kinderbijslag opzij, 150 per kwartaal.. we hopen dit te kunnen blijven doen tot ze 18 zijn, maar dat is altijd afwachten natuurlijk.. pfffff

    BeantwoordenVerwijderen