maandag 16 februari 2015

Extra inleggen voor pensioen

Mijn werkgever betaalt sinds vorig jaar mijn pensioenpremie vanwege een wisseling van pensioenverzekeraar. Hiervoor betaalde ik ook een eigen bijdrage van zo'n 100 euro bruto. Klinkt leuk, maar eigenlijk bouw ik minder pensioen op. Hiervoor wordt er namelijk 200 euro ingelegd. Namelijk 100 euro door mij, 100 euro door de werkgever.
Nu wordt er in totaal 150 euro door de werkgever ingelegd, waardoor ik eigenlijk 50 euro minder inlegt.

Ik leg daarom elke maand zelf ook een klein bedrag in op een pensioen/lijfrenterekening. Eentje die ik zelf uitgekozen heb en "zelf in beheer heb" (ik beslis zelf hoeveel ik inleg, en waar het geld in wordt belegd)
Een klein bedrag van slechts 50 euro per maand. Om het normale verlies van inleg min of meer te compenseren.

Aan het eind van het jaar beslis ik of ik nog wat extra inleg of niet. Eind vorig jaar heb ik 1000 euro extra ingelegd

Alleen moet ik zeggen dat het mij zwaar valt om in te leggen voor de pensioen. Ten eerste ligt het geld echt helemaal vast. En ten tweede moet over het geld uiteindelijk inkomen aangekocht worden.

Dat zijn twee onzekerheden waar je zelf totaal geen controle over hebt.

En dan zijn er nog eens andere nadelige aspecten. Stel dat ik kom te overlijden, wat gebeurt er dan met het geld in de pensioenrekening?

Ik leg daarom ook enkel in puur met de gedachte "voor de zekerheid". Eigenlijk vergelijkbaar met de gedachtengang van sommige mensen die (staats)loten kopen: "stel je voor dat je wint, en ik kan het nu missen"
Het beleggen voor mijn pensioen doe ik enkel voor de mogelijke belastingvoordeel en "een appeltje voor de dorst".

Ik investeer liever in beleggingsfondsen en crowdfunding. Als ik voldoende vermogen heb opgebouwd met deze beleggingen zal ik financieel onafhankelijk zijn, wat dus ook inhoudt dat ik ook niet afhankelijk hoef te zijn van AOW of pensioen. Dat zal mijn streven moeten zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten