zaterdag 2 augustus 2014

Besparen op: verkoeling. Airco of plafondventilator.

Ieder jaar kom ik weer in de verleiding. Een echte airconditioningsysteem. Split airco. Eentje welke de woonkamer koelt.

Ik kan heel slecht tegen de hitte. Ik voel me plakkerig en duf. Mijn productiviteit daalt naar een dieptepunt. Sporten wil ik niet meer en drink alleen maar koude frisdranken.

Een goed geïsoleerd huis als de onze bespaart enorm op stookkosten, maar als het eenmaal opgewarmd is, raak je de warmte ook nooit kwijt. De afgelopen paar weken is het 30'c in huis. 3-4 graden warmer dan buiten. In de nacht daalt het naar een mooie 29'c....

Maar ja. Een airco is een dure grap. We zullen €2000 kwijt zijn. Even een extra stroomgrootheid niet meegerekend. Is dat het nou waard? Die twee-drie weken? En dan is alleen onze woonkamer gekoeld. Onze slaapkamer blijft broeierig.

Nou hebben we overal plafondventilatoren geplaatst. Hiermee voelt het tenminste koel aan. En ze zijn fluisterstil. Zo hebben we de afgelopen paar jaar ook overleefd.

De stroomkosten van ventilatoren zijn ook flink minder dan van een airco. Een plafondventilator verbruikt gemiddeld 35watt. Op de hoogste stand zal onze grootste 60 watt gebruiken volgens de handleiding. Dit tegen gemiddeld 800 watt van een airco.

Elke keer als ik aan de stroomkosten, onderhoudskosten en vooral de installatiekosten denk.. Dan peins ik er zo lang over dat de zomer weer voorbij is. En dan heb ik weer €3000 euro bespaart. Maar ik lever wel veel 'luxe' in. Dus... Laat de warme weken maar snel voorbij zijn. Meer dan 25'c hoeft het van mij echt niet te worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten