donderdag 28 augustus 2014

Woekerpolisavonturen, deel 2


Zoals ik gisteren geschreven heb, ik heb een PGJ op bezoek gehad. Maar het blijkt dat het veel goedkoper zal zijn om via BND over te stappen.

Maar ook via BND ga ik het niet doen. Want de PGJ heeft me wel effe wakker geschud dat ik eens effe m'n verzekeraar moet bellen. Ik wil wel eens weten wat het kost om het polis te stoppen. Gisteren heb ik al even op internet gezocht en het bleek dat mijn verzekeraar dus al bij Kassa op koffie was geweest. Uiteindelijk hadden ze een jaar of 3 al besloten om iets te compenseren.

De klanten konden: 
1) niets
2) overstappen naar een goedkoper product
en in hele kleine letters en omslachtig omschreven 3) de polis kosteloos stopzetten.

Daar had ik dus helemaal overheen gelezen. Ik dacht dat je enkel kon overstappen naar een ander product.

Sinds 10 jaar geleden wist ik dat ik een woekerpolis had, maar de inleg dusdanig laag, en het rendement was (crisis) zo laag dat ik het maar heb door laten lopen. Met het idee om na een looptijd van 15 jaar nog eens naar te kijken. 
Als ik zomaar zal overstappen, dan wist ik niet wat de consequenties zijn wat betreft mogelijke claims en hoe lang ik er weer aan vast zit.
En nu 5 jaar later zijn de beleggingsresultaten zodanig dat ik in ieder geval mijn inleg terugverdiend heb.

Dus heb ik vandaag toch maar even gebeld naar de verzekeraar om te vragen wat de kosten zijn om deze stop te zetten. De verzekeraar bevestigd dat dit inderdaad kosteloos kan gebeuren. Ik heb dus maar een afkoopformulier aangevraagd om dit eens zwart op wit te krijgen en daarna ook echt te stoppen.

Het bedrag wat ik zal terugkrijgen is dan gewoon de dagwaarde. Deze zal ik simpelweg zelf weer verdelen in mijn vermogen (beleggen bij meerdere partijen, op ETF's die ik zelf uitgekozen heb (vanguards))

Scheelt me weer 200 euro overstapkosten.


En over de belasting hoef ik me ook niet zoveel zorgen te maken. Want de looptijd is al 20 jaar gepasseerd. Alleen vanaf dit jaar weer VRH over dat (lage) bedrag betalen. 

1 opmerking: