woensdag 27 augustus 2014

Mijn beleggingspolis is een woekerpolis.

Gisteren was er een PGJ bij mij langsgeweest voor een adviesgesprek omtrent een woekerpolis welke ik al 20 jaar heb lopen.

Oh, een PGJ is mijn afkorting voor een "adviseur" die gestuurd wordt door de tussenpersoon van een verzekering. Het staat voor Professionele GladJanus. En dat is ook hoe ik er over denk.

Een tussenpersoonconstructie is sowieso al bedoeld om geld af te troggelen. En een tussenpersoon van een tussenpersoon.. affijn... je begrijpt dat ik er geen hoge dunk van heb. 

Zo'n tussenpersoon had jaren geleden mij zo'n woekerpolis aangesmeerd. Ik was toen nog niet zo bezig met geld als nu. Beleggen, sparen, tja...

Maar goed, ik wou wel eens weten hoe het administratief te werk gaat om te overstappen. Dus liet ik hem maar even komen.
Nou beweerde de PGJ dat hij in opdracht van de tussenpersoon mij een adviesgesprek aanbiedt vanwege zorgplicht. Maar in principe wilt hij mij gewoon een nieuw beleggingsproduct aansmeren. 

Mijn instinct zegt me meer dat deze PGJ helemaal niet in opdracht een adviesgesprek aanging. Ik denk eerder dat hij het klantenbestand van mijn tussenpersoon had aangekocht om daar iets mee te doen.

In het gesprek berekende hij op basis van mijn polisresultaten (want hij heeft het natuurlijk zelf niet) dat ik te veel aan kosten betaalde. (ja, daarom heet het ook een woekerpolis). En hij rekende uit hoeveel ik zal besparen als ik zal overstappen naar hun product.
"Want dat is slechts "1.3%" tegenover de "30%" wat er nu aan kosten wordt afgehaald van mijn maandelijkse inleg. Jaarlijks scheelt dat 100 euro. En van dat geld wordt er CONTINUE het vermogen beheerd en aangepast op de markt!"

En de waarde van mijn huidige product wordt gewoon kosteloos overgeboekt naar hun product, met dezelfde fiscale voorwaarden, dus nog steeds geen VRH.

Alleen na wat doorvragen bleek dat er wel een fee betaald moet worden om dit in gang te zetten. Een initiele fee van 600 euro EN 0.5% van de waarde als inlegkosten!
(Het was toch kosteloos dacht ik toen?)

Als ik zal overstappen, dan zal ik dus 6 jaar nodig hebben om quite te spelen!

Toen ben ik er dieper op hun product ingegaan om te zien waar er nou in belegd wordt. Dat bleek gewoon een Vanguard indexbeleggingsfonds te zijn. Een fonds met zo'n beetje de laagste kosten en welke automatisch aanpast aan het index (vandaar indexfonds).

Op mijn vraag wat hun meerwaarde is ten opzichte van Brand New Day werd geantwoord dat zij continue het vermogen beheerd en al veel langer op de markt zijn en dus goede historische cijfers hebben. Nou beleggen zij en BND allebei op de Vanguard World Indexfonds, dus de resultaten zullen altijd hetzelfde zijn.
Alleen heeft BND 0,59% kosten tegenover 1.3% kosten van de PGJ. 

En een overstap via BND zal 199 kosten in plaats van 599. In principe zal ik dus binnen 2 jaar al uit mijn kosten zijn.

Je begrijpt: ik ga niet met de PGJ in zee.

En je begrijpt nu waarom ik zulke adviseurs als PGJ aanmerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten