vrijdag 8 augustus 2014

Today's fruit was seeded many days ago

De titel van dit bericht komt van een boeddhistische tekst geloof ik. Of misschien heb ik het van een lied gehoord. Maar dat maakt niet uit. Ik vind het een goede spreuk. En het past nu heel goed bij hoe ik me voel.

Het is namelijk van belang dat de achterliggende gedachte van deze spreuk duidelijk is. Als je nu niet begint met nadenken over je toekomst, dan kan het zijn dat je te laat bent.

Ik heb wel eens met een paar collega's over mijn "Financiële Onafhankelijkheid" plannen gehad. Een collega is wel min of meer beïnvloed en begint al in ieder geval om zich te verdiepen in investeringen.

Nou had ie een opmerking gemaakt in de trant van "ja, jij hebt makkelijk praten over Financieel Onafhankelijk zijn. Jij hebt al zoveel vermogen opgebouwd dat je zomaar een auto kan kopen" (ik had namelijk eerder dit jaar in allerijl een nieuwe auto gekocht vanwege omstandigheden)

Ik liet wel even duidelijk merken dat ik me een beetje beledigd voel. Het is niet zo dat ik deze status heb bereikt zonder ooit begonnen te zijn. Ik ben al vanaf mijn studietijd begonnen met serieus opbouwen van mijn "vermogen". Toen noemde ik het nog "spaarpotje".
Ik heb gewoon niet gekozen om mijn parttime loontje en studiefinanciering helemaal op te drinken in de kroeg.

En toen ik werkte en opeens 10x zoveel geld verdiend in 1 maand, toen werd ik ook niet zo verblind door de dollartekens dat ik de duurste leasebak uitkoos. Of een tophypotheek. Ik zette het extra verdiende in de opbouw van "buffer".

Dat mijn buffer nu is geëvolueerd naar "vermogen" komt niet van de ene op de andere dag. Ik heb keuzes moeten maken en offers moeten geven.

Dat ik nu het fruit kan plukken is niet vanzelfsprekend. Ooit had ik het zaad ook moeten planten, en deze moeten uit laten groeien tot een echte fruitdragende boom.


(Uiteindelijk was die collega het wel met me eens. Hij gaat nu eens kijken hoe hij zijn maandelijkse lasten kan verminderen. En denkt aan zonnepanelen.)

1 opmerking:

  1. Goed van je dat je al zo vroeg begon met vermogen opbouwen!

    BeantwoordenVerwijderen